-KRAV-


image416


Jag satte mig alldeles nyss för att sortera posten och fick fram tidningen "MerSmak nr.1 -08" som Coop ger ut. Där hittade jag en artikel om KRAV-märkning av råvaror och hur vi människor påverkas av detta.
Vi köper allt som går att får tag på som är KRAV-märkt och det känns så rätt. Och på förskolan där jag jobbar har vi också allt som går att få tag på KRAV-märkt. Det är jag stolt över, det känns så bra!!


Klicka HÄR så kommer du direkt till MerSmak och bläddra dig till sidan 24 så hittar du artikeln.
Du hittar mer om KRAV på deras hemsida.


Jag citerar ur tidningen:
"Att ekomaten inte bara skulle vara bra för miljön utan även den egna hälsan, har länge ansetts som gröna-vågen-nonsen. Men nu pekar allt fler forskningsrapporter på att ekologisk mat också är nyttigare."

"Ett flertal olika studier har visat att barn som äter mycket ekologisk mat minskar risken för att utveckla olika typer av allergier."

"Flera ekologiskt odlade växter innehåller också mer antioxidanter."

"En annan fördel med ekomaten är att den innehåller små eller inga rester av kemiska bekämningsmedel."



Kommentarer
Postat av: Theresia

Jag ska försöka köpa mera kravodlat...

2008-01-23 @ 20:28:48
URL: http://theresias.blogg.se
Postat av: VeronikaP

Theresia----> Ja, det tycker jag! Börja med att köpa ekologisk mjölk och morötter... Det räcker till en början!! Sedan blir det mer... :-)

2008-01-23 @ 22:11:44
URL: http://veronikap.blogg.se
Postat av: MalinZ

Jag borde köpa mer ekologiskt. Brukar köpa ekologiska sylter, saft samt morötter. Det jag däremot genast skall börja med är Ekologisk mjölk. Hm... hur har ni fått dagis att ta in ekologiskt? Kan man bara be personalen?

2008-01-24 @ 08:37:33
URL: http://malinscrappar.blogg.se
Postat av: Marianne

Bra ämne att ta upp tycker jag!!!!Det pratas så mycket om fett och sött, men att äta ekologiska och närproducerade matvaror är ju något som också bör propageras för. På vå förskola köper vi en hel del ekologiskt också. Vi hat s.k. Grön flagg. d.v.s. det är vissa förändringar man ska göra för miljön och hälsans skull.

2008-01-24 @ 22:23:17
Postat av: eldh

GO krav! GO krav! / Elin

2008-01-25 @ 22:07:30
URL: http://eldh.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0