En litten låt ôm vårn

Ja vårn, ja, ja vårn, ja, tjong fadeladeli, dä ä e fina ti!
Da stecker sä ur jola, å guschelôv för sola, ho ä så gla å bli!

I talla smacker ickern, för talltôppmat dä licker´n å kongler smaker´n bra.
I vika sprätter abbern å gädda går å habber´n å sier: "Tack ska´n ha!"

Å gôbban står i dôra å sier: "Se gumôra å tack för sist, fru Sol!"
Å kärngan går å môrker å planter skôt i bôrker å kackler ôm "i fjol".

Å bia kommer flygnass å mörer kommer smygnass, dä lôfter gôtt tå hägg.
Å kråkan kommer kraxnass å svalan kommer flaxnass å ännra lägger ägg.

Å göken gal i björka å jäntan går te körka å gôsan går på domp.
Å sjôl går ja i fjälla å sjonger alltimälla en litten stôlli stomp.


Å stompen ä ôm jänter å are instrumänter i löckas salmodi.
Å stompen ä ôm sola å gläja här på jola,
ja vårn, ja, ja vårn, ja, tjong fadeladeli, dä ä e fina ti.

Gustav Fröding


Titta vad jag hittat ute i trädgården idag. Först våra efterlängtade vänner, bina. Och så våra blåsippor som inte bara finns som blå, utan också en violett sort.

49048-35

49048-33

49048-34

49048-36


Igår var jag på scrapträff. Som vanligt fick jag inte sådär jättemycket gjort. En LO som är halvfärdig och så en färgburk som jag börjat att dekorera som också står och ropar efter att bli färdig.
Men idag har vädret lockat ut mig, ska se om jag får stônner att fixa färdigt dem ikväll.

Önskar er alla en underbar vår!!





Kommentarer
Postat av: Epona

Åhhhh... det är ju faktiskt VÅR! Det känner jag när jag ser de här bilderna. Härligt!!

2006-04-23 @ 18:25:56
URL: http://epona.blogg.se
Postat av: Marie

SUPERFINA bilder! Skönt att våren kom till Värmland också =)

Det är inte jag får se blåsippor så jag njuter lite extra...det finns kanske en anledning till att de är fridlysta i Skåne.

Vårkramar

2006-04-23 @ 18:46:47
URL: http://maraij.blogg.se
Postat av: Coma

Jag blir lite fnittrig när jag läser ditt inlägg - jag kan höra dig gå runt i trädgården och sjunga på redig värmländska ;-)

Bilderna är hur fina som helst! Vilken fotograf du är!

*Kram*

2006-04-23 @ 19:28:55
URL: http://coma.blogg.se
Postat av: Ejris

helt UNDERBARA vår foton..*avis* hoppas må så bra i veckan att jag kan få tag i några blåsippor oxå...kram

2006-04-23 @ 21:55:08
URL: http://ejris.blogspot.com/
Postat av: Annersch

Du lures litte... Fölk tror att du går å sjonger på mål,å dä gör du nock, män inte på värmlänska...

2006-04-24 @ 15:18:53
Postat av: Gunvor

Oh jag älskar Fröding - både hans glada dikter och de mera sorgliga. Det är väl mitt Värmländska arv kan jag tro (75 % Värmlänning, om räknar på samma sätt som med hundraser *garv*).

Visst är det härligt med vår, och alla "första". Och dina bilder är ju bara så fina - jag önskar jag var lika duktig med kameran.
Vårkramar, Gunvor
(PS! Jag har lagt en utmaning till dig på min blogg)

2006-04-24 @ 19:47:01
URL: http://spaces.msn.com/gunvorsspace/
Postat av: Anna K/plantanna

Åhh Veronika vad du är duktig på att ta kort. Skulle gärna vilja ha sådana fina kort att scrappa på!!! Din lyllo ;-)
Kram till ALLA scrappare och stämplare!

2006-04-24 @ 21:37:20
Postat av: Jenny

Ojojoj vilka UNDERBARA bilder!
Härligt att våren nått lite längre norrut än Skåne =)

2006-04-25 @ 19:10:54
URL: http://jennysandberg.blogg.se
Postat av: Syster Theresia

Ja inte nog med att du gör fina kort du fotar ju riktigt bra med.

2006-04-30 @ 10:07:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0